zaterdag 11 juni 2022

Dag 5 - Dingle

Hallo allemaal, Gisteravond kwam ik er achter dat de verwarming op onze kamer op de hoogste stand stond. Zaten wij met het raam open en een slipper tussen de deur om de kamer door te laten tochten en een brandende verwarming. Snel naar de stand ‘uit’ gedraaid. Maar toch hebben we het vannacht weer warm gehad. Na het ontbijt gezongen voor de jarige Sylvia en toen op weg naar Dingle. Eerst getankt. We hebben een dieselauto. Een liter is rond de 2 euro, ligt een beetje aan de locatie en de pomp. Euro95 rond de 1,10. Stuk goedkoper dus dan in NL. Toen we in Dingel aankwamen was het daar erg druk. We dachten dat dit vanwege het weekend was, maar we zagen ook dat er een ren/fiets evenement aan de gang was. Er vertrokken daar honderden renners en fietsers. En die waren allemaal met de auto gekomen, want er was geen parkeerplek te vinden. We zijn daarom verder gereden en gestart met de Slea Head drive, een mooie route over het schiereiland Dingle. Helaas was dit ook de route voor de fietsers, zodat het soms ‘dringen’ was op die smalle wegen. Maar wij vinden ook dat de reisboeken de touristen bang maken wanneer ze het over de wegen hebben. Ze zijn soms erg smal, maar over het algemeen goed te doen. Nergens echt spannend. Althans niet zoals aan de Amalfikust. En zolang je er 80 km/h mag rijden, valt het wel mee toch?
Als eerste zijn we gestopt bij de ruïnes van Dunbeg Fort, een prehistorisch fort. We parkeerden bij een restaurant dat van de grond tot aan het puntdak van steen was. Heel apart.
Aan de overkant van de straat was de ingang van de route naar de ruïnes. Maar eerst was er een hokje met een man die tickets verkocht: voor 3,5 euro pp kon je naar de ruïnes lopen en later ook nog een film bekijken. We liepen een beetje dalend richting de klif en daar waren de ruïnes. Ze waren afgezet met hekken, dus je kon er verder niet in. Na 5 minuten hadden we het wel gezien en zijn we weer terug gelopen. In de verte zagen we een demonstratie van honden die schapen aan het sturen waren (hoe noem je dat?) We hebben de film bekeken, een minuut of 10 en thee gedronken in het restaurant.
Bij de buren hadden ze ook ruïnes. Alleen waren deze iets jonger en stonden ze wat hoger op de heuvel. Ook hier tickets. Nu 3 euro pp en we kregen ook een bakje met brokjes voor de dieren. We moesten namelijk langs schapen en pony’s lopen. Peter heeft ze gevoerd, want ik had geen behoefte aan smerige handen, omdat een schaap brokjes eraf likt. De brokjes waren kennelijk lekker want een schaap rende al blatend mee naar boven. Peter kon terug bij het tickethok met dreft zijn handen wassen.
Daarna gestopt bij een klif (Ceann Sraithe) waar je uitzicht had op Coumeenoole Beach. Dit schijnt een van de mooiste stranden van het schiereiland.
Later zijn we daar ook gestopt. Was inderdaad een mooi strand, maar nog steeds met woeste golven. Zwemmen wordt daar afgeraden.
We hebben geluncht in Ballyferriter en daarna zijn we weer gestopt in Dingle. Nu vonden we wel een parkeerplek. In deze plaats hebben ze een jaar of 40 een dolfijn gehad in de haven. Daar staat ook een standbeeld van, maar de dolfijn is sinds 2020 niet meer gespot. Misschien is hij dood? Wat gedronken in een pub.
Het was tegen 16 uur dat we weer terug richting Killarney reden. We wilden nog naar het nationale park een paar plekken bezoeken omdat het gisteren aan het einde van de middag zo hard regende en we nergens gestopt zijn. Eerst gestopt bij Torc Waterval. Vanaf de parkeerplaats is het een korte wandeling door bos naar de watervallen. Veel mos, dus ik stond wat foto’s te nemen. Word ik ingehaald door tientallen mensen. Was er net een bus gestopt. En die mensen gaan dan naar een waterval om zichzelf te fotograferen. Gaan ze daar allemaal poseren. Zie je alleen een plaatje van je eigen kop heel dicht bij en de waterval is niet te zien. Kun je jezelf ook voor de bus fotograferen. Dus na een tijdje wachten konden we waterval pas zien.
Daarna nog door naar Ladies view. Kwamen we daar aan begon het weer wat te regenen, maar niet zo erg als gisteren.
Het was vandaag grotendeels droog, maar de zon hebben we niet gezien. Zwaar bewolkt de hele dag. Gegeten bij de mexicaan. Morgen verlaten we dit gebied en reizen we door richting Galway. Groetjes, Peter en Monique