woensdag 8 juni 2022

Dag 2 - Corbh, Kinsale en Barnley castle

Hallo allemaal, Ik kan er niets aan doen dat de tekst steeds zonder alinea’s wordt geplaatst. Tegen 7:45 uur deed ik vanmorgen de gordijnen open. Zon! Snel gaan douchen en toen ik weer naar buiten keek regende het. Zo snel kan het dus gaan. Nadat Peter zich had gedoucht zijn we gaan ontbijten. Voor het koude ontbijt (yoghurt, muesli, fruit, toast en dergelijke) was er een buffet. En het warme ontbijt (eieren, spek, worst, hashbrowns) moest je bestellen. Peter nam eieren en spek, ik had aan toast voldoende. Daarna spullen gepakt en naar Cobh gereden. In dit havenstadje had de Titanic ooit de laatste stop. Er is hier een Titanic museum maar daar zijn we niet geweest. Dat is iets tijdens regen, maar inmiddels was het alweer droog. We zijn wel naar een gedenkplek gelopen. Ongeveer een halfuurtje lopen vanaf de parkeerplaats bij de Kathedraal. We hadden eerst een mooie parkeerplek bij het water, maar daar mocht je maar 2 uur staan en we hebben geen parkeerschijf in de auto. Bij de kathedraal kon je gratis parkeren, maar die stond wel weer op een heuvel. Was een aardig dorpje, met ook heel aardige mensen. Peter had op internet een foto gezien van de kathedraal genomen vanaf een locatie waar dan ook de gekleurde huizen op stonden. Die locatie konden we niet vinden. We deden nog 1 poging. Liepen door een straat en toen stopte ineens een auto en stapte een man uit. Hij wilde ons een mooi fotoplekje tonen. Hij liep een 100 meter met ons mee en stopte toen bij een muur. Ik kon daar niet overheen kijken, Peter net wel. Dat was de plek die hij bedoelde. Alleen de keukentrap ontbrak. (foto's staan wat door elkaar. Internet is zo traag dat ik de foto's niet kan verplaatsen)
; text-align: center; ">
Toen kregen we nog geschiedenisles en tipte hij ons om naar St Benedict klooster te gaan voor koffie en de Bible gardens. We waren nog bezig met fotograferen, stopte er weer een man. Kregen we allemaal dezelfde tips van. In dat klooster wonen zusters die zwijgen en geketend zijn. Net zoiets als de roze zusters in Steyl. We zijn er naar toe gereden. Hebben daar koffie gedronken, even door de inmiddels verwaarloosde tuin gelopen
en toen hebben we het veer genomen richting Kinsale. Het was een iets groter en sneller veer dan dat van Baarlo naar Steyl, maar de rivier was ook iets breder dan de Maas. Maar de oversteek van 5 minuten kostte 7 euro. Kinsale was een leuk dorpje met veel gekleurde huizen.
Zag er mooi verzorgd uit. Het was nog steeds droog, zonnetje scheen en we hebben daar wat rond gelopen. Er kwam een man naar me toe die vroeg of ik die ochtend in Koow was. Snapte niet goed wat hij bedoelde. De Ieren zijn soms moeilijk te verstaan omdat ze woorden anders uitspreken. Ik zei nee. Volgens mij geloofde hij er niets van. Peter zei dat dit de uitspraak van Cobh was. Hij had die man ook gezien bij het gedenkteken van Titanic. We hebben een sandwich gegeten in Kinsale en daarna zijn we weer richting Cork gereden. Gisteren in het vliegtuig zat een groep die een tuinreis deden, van het tijdschrift Tuinseizoen. Zij bezoeken elke dag een stuk of 3-4 tuinen, maar reizen door hetzelfde gebied als dat wij doen. Ik had hun reis opgezocht op internet en zag dat ze naar Blarney Castle gingen. Daar zijn we ook nog naar toe gegaan. Was toen al 16 uur. Entree 18 euro pp. Vond ik best duur, maar we hadden al geparkeerd en zijn toch maar gegaan. Was heel groot en ook wel mooi, maar niet echt tuinen. Was meer een park / bos waar je kon wandelen. En dat kon je daar wel een uur of 2 doen. Daarna weer terug naar hotel. We blijven hier eten.
Morgen vertrekken we uit dit hotel en gaan we naar Killarney. De weersvoorspelling is niet best. Maar vandaag viel het ook mee met de regen. Steeds korte buien. Groetjes, Peter en Monique

Geen opmerkingen:

Dag 9 - Dublin

Hallo allen, Peter ging zich vannacht minder lekker voelen. Veel hoesten, zweten. Koorts denk ik. Vervelend als je nooit ziek bent en dan ...