dinsdag 7 juni 2022

Dag 1 - Reizen naar Cork

Hallo allemaal, Om 4:15 uur ging de wekker. We (of eigenlijk ik, Monique) wilden op tijd op Schiphol zijn na alle verhalen van de laatste weken. We reden tegen half 6 de parkeergarage in. De bus stond al klaar en we waren snel op de plek van bestemming. We moesten bij balie 24 zijn. Het was er nog niet druk, stuk of 30 mensen stonden er te wachten. Maar helaas de balies waren nog niet open. En ondanks dat we gisteravond al online ingecheckt hadden, moesten we toch bij Air Lingus in de rij. De koffers moesten handmatig ingecheckt worden. En de balie ging pas om 7 uur open. Nog 3 kwartier wachten dus. Tegen 6:50 uur kwam er wat beweging, 3 dames gingen met de voorbereidende werkzaamheden starten. Het ging allemaal erg langzaam. Het was kennelijk erg ingewikkeld om mensen in te checken, of mensen hadden iets niet goed gedaan. Veel passagiers werden ook weggestuurd omdat iets niet goed was. Gelukkig ging het bij ons snel en goed. Om 7:45 uur stonden we op de roltrap naar de hal waar de security gedaan werd. Lange rijen, maar volgens mij niet zo ellendig als in de meivakantie. Ik denk dat we daar ongeveer 3 kwartier in de rij hebben gestaan. In zo’n slingerrij als bij de Efteling. Daarna moesten we voor de douane in de rij. Snappen wij niet, want binnen Europa is het toch vrij reizen? Maar goed, dat was ook een half uur. Tegen 8:45 uur stonden we achter de douane. We zijn richting gate D18 gelopen. Dat was nog een behoorlijk eind. Toen we daar 5 minuten waren ging men al boarden. We hadden gisteravond nog plekken met extra beenruimte geboekt. Het was een vliegtuig met een middenpad en aan allebei de kanten 3 stoelen. Helaas zat er al iemand in onze rij, dus geen extra plek, terwijl het vliegtuig niet vol was. De vlucht duurde anderhalf uur, maar omdat we ook anderhalf uur te laat vertrokken, waren we pas rond 11:45 uur plaatselijke tijd in Cork. Daar ging het heel snel, want het is maar een kleine luchthaven. We moesten weer door de douane en toen we bij de bagagebanden waren kwamen onze koffers al. Door naar de autoverhuur. Daar waren we de eerste. We hadden ook niet veel concurrentie, want er zaten heel veel 70plussers in het vliegtuig die een busreis/tuinenreis deden. We moesten een heel eind met onze bagage lopen om de auto op te pikken. Even raar dat het stuur aan de verkeerde kant zit, dat je anders schakelt (Peter althans, want hij rijdt hier). En raar dat ik aan de verkeerde kant van de auto zit, zonder dat ik een stuur in de hand heb. Het lijkt steeds alsof ik enorm dicht tegen de auto’s die geparkeerd staan aan zit. Meteen een vuurdoop met 3 rotondes achter elkaar. We zijn naar het hotel gereden. Dat ligt op een heuvel, Millitary Hill. De kamer was nog niet gereed. We hebben een sandwich gegeten in het hotel, maar daarna was de kamer nog niet klaar. We besloten om naar het centrum te lopen. Volgens de receptionist was dat 10 minuten lopen. De koffers hebben we eerst achter de receptie gestald. De wandeling was ongeveer een kwartier en heuvelaf en vals plat omlaag. Cork centrum kon ons niet bekoren. Beetje vergane glorie, veel zwervers. Daar nog wat gedronken in een pub en toen weer terug naar het hotel. Ondanks dat het maar een graad of 15 was, was het toch warm en benauwd. Bloedheet hadden we het toen we bij het hotel aankwamen. We moesten ook heuvelop lopen en onderweg begon het een beetje te regenen. Aan de lange straat waar de doorheen liepen liggen veel colleges. Scholen in prachtige landhuizen. Misschien zijn het ook wel kostscholen.
De kamer was nu wel klaar. Mooi uitzicht over de stad vanaf ons balkon. Maar helaas regent het nu hard. We zijn nog even naar de Lidl gereden voor wat water e.d. Ik stond twee keer aan de verkeerde kant van de auto. Even wennen dat ik als passagier links zit. We hebben besloten dat we vanavond ook hier eten. Morgen gaan we de omgeving van Cork bekijken. Groetjes, Peter en Monique