donderdag 30 september 2021

Dag 6 - Il Sentiero dei Limoni

30 september 2021 Hallo allemaal, We waren vandaag van plan om de bus te nemen naar Maiori en van daaruit via Il Sentiero dei Limoni (citroenenpad) terug naar Minori te lopen. De bus zou om 9.35 uur vertrekken. Eerst douchen en ontbijten. Het was weer een ontbijtbuffet maar bij dit hotel was het weer zelfbediening. Een heel uitgebreid buffet met vooral veel zoetigheden. Italianen ontbijten blijkbaar graag met gebak. Er werd wel goed op corona gelet. Je merkt dat Italië hard getroffen is en veel Italianen nog huiverig zijn. Na het ontbijt spullen gepakt. Staan we halverwege de trappen (we zitten op 3 hoog en mijden zoveel mogelijk de lift. Lift is piepklein en eigenlijk mag er maar 1 persoon in vanwege corona) komt Peter er achter dat hij zijn petje vergeten is. Hij weer terug. Staan we buiten merkt hij dat hij zijn mondmasker niet mee heeft. Gelukkig heb ik nog schone maskers in de rugzak zitten. Snel richting bushalte. Moesten nog eerst kaartjes kopen. Winkel 1 had er geen meer, winkel 2 werkte een onbeschofte kerel die geen zin had om ons te helpen wanneer we geen Italiaans spreken, winkel 3 had kaartjes. Inmiddels hadden we de bus gemist en hebben we daar 40 minuten staan wachten voor een ritje van 5 minuten. Hadden dus beter kunnen lopen, maar de hoofdweg nodigt niet zo uit om langs dat hard scheurende verkeer te lopen. We zijn uitgestapt bij de haven en moesten naar de kerk lopen want achter de kerk begon het citroenenpad. De kerk lag op hoogte, dus de eerste 25 meter klimmen hadden we al te pakken. Ik had gelezen dat je 500 tredes moest klimmen tijdens deze wandeling. Bij de kerk ging net een mis uit. Twee mannen op een bankje wezen ons waar de route begon. Ook weer met trappen.
Het hoogste punt was 135 meter boven zeeniveau waar we gestart zijn (zie foto hieronder, haven waar we uit bus zijn gestapt). Niet zo zeer heel hoog, maar door de warmte en brandende zon op de rug best wel inspannend, ondanks dat het een makkelijke wandeling was.
We hebben flink gezweet door de hitte. Af en toe zag ik een kraan uit de muur steken en kon je even een beetje afkoelen. Ik weet niet of het water drinkbaar was. Ik vermoed niet. Minori wordt van Maiori gescheiden door een rots. Daar loop je op hoogte omheen. Toen we rondom die rots liepen was de wandeling vlak. Je hebt mooie uitzichten op de kust, op de twee dorpen en vooral ook op de plateaus met citroenbomen. De meeste citroenen waren echter geplukt. Sommige bomen hadden nog groene citroenen. Ik had gelezen dat het tijdens deze wandeling heel lekker ruikt naar citrusvruchten, maar dat zal vooral in de zomer zijn. Best bewondering voor de citroenboeren, want zij moeten dit pad steeds nemen. Er kunnen geen autos komen. De citroenen worden met ezels naar Minori gebracht.
Na de wandeling hebben we ergens op een terrasje vers citroensap gedronken. ‘s Middags aan het zwembad gelegen. Niet zo lang als gehoopt want om 1530 uur begon het te hozen en te onweren. We hebben op het balkon gelezen en ik ben ook nog op bed in slaap gevallen. Na het eten weer wat gedronken in dezelfde bar als gisteren. Het was er druk, want op de tv werd Napoli - Moskou uitgezonden. En dit gebied hoort bij Napels, dus veel fans. Teleurgestelde fans, want Napoli verloor. Morgen gaan we naar Ravello. Leuke dag gehad. Groetjes Peter en Monique