dinsdag 28 september 2021

Dag 4 - Capri

28 september 2021 Hallo allemaal, Vannacht niet zo goed geslapen, veel wakker. Het was warm op de kamer en omdat het buiten ook nog warm was, hielp de open balkondeur niet veel. De airco is meer een luchtverplaatser. Aangenaam, maar het koelt niet. Om 7:45 uur ben ik gaan douchen. De vloer van de badkamer was weer flink nat nog voordat ik ging douchen. Peter denkt dat dat er een leiding in de vloer lekt. En na het douchen wordt het er niet droger op, want het is een douche zonder deur, terwijl de zijwand net iets te kort is. Daarna ontbijten. Toen we terug gingen naar de kamer, waren de kamerdames net met onze kamer bezig. Daar had ik geen rekening mee gehouden, want er lag nog veel troep op het bed. Moesten ze dat eerst verplaatsen eer het bed opgemaakt kon worden. En er lag ook nog geen fooi. We hebben nog een kwartier buiten gewacht en toen zijn we de spullen gaan pakken op de kamer. Opruimen hoefden we niet meer. Net na 9:30 uur zijn we naar de haven gelopen, want we gingen met de boot naar Capri. Tegen de matrozen zeiden we dat we nog kaartjes moesten kopen. De 20 euro die ik gisteren al had betaald bij de reservering werd in mindering gebracht. Helaas was er net een bus Duitsers voor ons ingestapt en die hadden alle mooie plekken ingenomen. Wij moesten dus binnen zitten. Jammer voor het uitzicht, maar wel fijn in de schaduw, want het beloofde een warme dag te worden. Strak blauw was het en al 25 graden. Net als in de auto, scheurde de kapitein met de boot ook met een rotvaart de haven uit. En met volle kracht ging het richting Capri.
Daar minderde hij vaart. Er werd eerst een rondje om het eiland gevaren. Toen er vaart geminderd werd durfde ik ook op te staan en naar buiten te lopen zonder dat ik kans had te vallen. De karakteristieke rotsen voor Capri kreeg ik meestal goed op de foto, maar heel vaak stond er ook het hoofd van een Duitser op. Zeker toen we onder de rotsen doorvoeren.
Er lagen veel jachten voor Capri en heel veel bootjes. Peter had gelezen dat dit jacht 126 meter lang is (Octopuss) en eigendom is van een directeur van Microsoft.
Er ging een gids mee met onze boot en zij probeerde mensen te vinden die met haar een tour over het eiland ging maken, in een minibus. Wij hebben daar ook voor gekozen. We bleven namelijk 5,5 uur op Capri en dan is het ook wel fijn dat iemand vertelt waar je moet zijn. We waren met een stuk of 16 mensen die hier ook voor kozen. Toen we in de haven waren en de boot verlieten kwamen we langs tientallen terrasjes en souvenirwinkels. Zag er niet direct heel sjiek uit.
We liepen achter de gids aan naar een parkeerplek waar kleine busjes stonden. We stapten in. De plekken waren zo krap dat ik niet eens kon zitten. Peter ook niet. Onze bovenbenen waren langer dan de ruimte tussen de rugleuning van onze stoel en de stoel voor ons. Dus Peter ging in een andere rij zitten. Gelukkig ging dat net met het aantal mensen dat mee ging. En gelukkig waren de meeste mensen kleiner. We gingen eerst naar Anacapri met de bus. Dit dorp ligt hoger dan het dorp Capri. Weer over smalle wegen scheuren. Die Italianen remmen ook gewoon niet af, die durven zonder vaart te minderen een tegenligger te passeren en door een bocht. We hadden mooie uitzichten. Boven vertelde de gids dat we naar een uitzichtpunt San Michele konden lopen (vlak, langs winkeltjes), je kon ergens lunchen voor 15 euro all in en je kon met de kabelbaan. Met er was geen tijd voor alle 3. Het panoramazicht was schitterend (helaas ook een beetje heiig, waardoor de Vesuvius niet goed te zien was, eiland Ischia ook niet),
de lunch was mwah en de kabelbaan hebben we niet gedaan. We hadden daar ongeveer 2 uur de tijd, zodat we ook nog het dorp konden bekijken. Ook weer veel prullaria, veel terrasjes. Maar wel allemaal netjes aangelegd. Limoncella crema geproefd, erg lekker.
Daarna met de bus naar Capri. Was ook een leuk dorp. Zag er sjiek uit. Veel terrasjes, mooie uitzichtpunten, alle duren merken waren vertegenwoordigd (Gucci, Pucci, enz) maar deze winkels waren allemaal leeg. De touristen van overdag kopen daar niet.
We wilden naar een platform lopen waar je een mooi zicht op de rotsen had. Je moest daar echter voor betalen. Twee euro voor 2 personen, dus geen geld. Probleem was dat je alleen online tickets kon kopen en alleen met de creditcard kon betalen. We zijn wel een kwartier bezig geweest, net als tientallen andere mensen, voor die 2 euro, maar het lukte niet om kaartjes te bestellen. De gids waarschuwde daar al voor. Dus uiteindelijk weer vertrokken. Om 17:20 uur ging de boot weer terug naar Massa Lubrense. Volgens mij wilde de kapitein een record halen. Binnen een half uur waren we terug, weer enorm gescheurd.
Vanavond gegeten in het hotel. Het was niet het beste ooit ;-) Morgen gaan we hier weg en gaan we naar het volgende (en laatste) hotel in Minori. Daar waren we al eerder. Hopelijk is het water van het zwembad daar wel lekker warm. We hadden weer een hele leuke dag. Groetjes Peter en Monique