maandag 9 augustus 2021

Dag 7 Laatste dag Rügen

Hallo allemaal, De mensen met de gillende kleuters zijn denk ik vertrokken, want vandaag werd ik “normaal” wakker, hahaha. Douchen, ontbijten en toen op pad. We zijn naar het nationale park Jasmund gereden. Dat is hemelsbreed vlak bij hotel, maar via de weg een paar kilometer. We parkeerden de auto op parkeerplaats Hagen. Dat is de laatste parkeerplaats. Verder moet je blijkbaar met een bus. Ik ging een kaartje kopen: Bam, 30 euro voor 2 personen. Daarvoor parkeer je dan wel “gratis”, zit je een km of 3 in een bus en mag je eenmaal naar de Königsstuhl kijken. Verder is het een toegangskaartje tot het nationaal park. We kwamen na een minuut of 5 bij de parkeerplaats voor het Victoria uitzichtpunt. Vanaf daar heb je een goed uitzicht op de Konigsstuhl, een krijtrots. Je moest eerst een klein stukje lopen tot je bij het uitzichtpunt was, via een aangegeven route, want het was ook een bouwput. Einde dit jaar wordt het uitzichtpunt gesloten en maken ze er een ronde loopbrug, zodat je een nog beter zicht op de rots hebt. Nadat we een paar foto’s genomen hadden, liepen we terug naar de parkeerplaats voor de bus. Moest je hier 30 euro voor betalen?
Bij de kassa gingen we vragen of er ook nog wandelmogelijkheden waren. Gelukkig wel, maar als we de kassa voorbij gelopen waren mochten we niet meer terug om de rots te bekijken. Als je dus ’s morgens gaat en ’s middags terug wilt omdat bijv de zon dat beter op de rots staat, kan dat niet meer. We hebben een stuk van de Hochuferweg gelopen. Niet helemaal, want die is 12,5 km (en dan weer terug). We hebben ongeveer een uur gelopen. Soms had je mooie uitzichten op de krijtrotsen, maar meestal was het zicht op zee belemmerd door bomen. We liepen door een mooi beukenbos. Daarna zijn we weer met de bus terug gegaan naar de parkeerplaats.
We zagen al een paar dagen dat er in Prora zandsculpturen waren. We besloten daar naar toe te gaan, in de veronderstelling dat dit op het strand zou zijn. Het bleek echter in een grote hal te zijn. We kochten kaartjes (ook weer niet goedkoop, 11,50 pp). Het waren zandsculpturen van sprookjes. Het is knap dat men dat kan, maar we hebben wel eens mooiere gezien.
We moesten tanken en ik heb even wat foto's genomen van (denk ik) nog DDR-bouw. Inmiddels vermoed ik wel wat opgeknapt met een kleurtje.
Het was inmiddels als rond 13 uur. We besloten richting hotel te gaan en te gaan zwemmen. Vlakbij het hotel is nog het krijtmuseum. Peter wilde daar nog naar toe. We parkeerden de auto bij het hotel en liepen de 10 minuten naar het museum. We kochten een kaartje en hebben de tentoonstelling bekeken. Buiten zie je ook een stuk krijtrots. Daar kon je ook naar toe wandelen via een korenveld. Was een weg die omhoog liep en ineens stonden we bovenop de rots (60 meter) en genoten we van een mooi uitzicht. Op de laatste foto zie je aan de horizon iets wits. Dat is ons hotel en daar hebben we ook geparkeerd.
Daarna zijn we nog een paar uur naar het zwembad geweest. Vooral in het water, want buiten was het fris door de harde wind. Het water is heerlijk warm. We hebben in een Gäststubbe gegeten. Hebben we gisteren al gereserveerd. Was erg ouderwets, maar wel heel lekker. Morgen gaan we richting Lübeck. We zullen nog wel hier en daar stoppen, anders zijn we daar veel te vroeg. En we hebben woensdag nog een hele dag in Lübeck te bekijken. Groetjes