zondag 8 augustus 2021

Dag 6 Rügen

Hallo allemaal, We hadden vandaag weer een leuke dag. Rügen is echt wel de moeite waard. Ik werd al op tijd wakker doordat de onderburen kun kleuters al om 7:30 buiten op het gras, onder onze kamer lieten spelen en gillen. Peuter zat in kinderwagen en kleuter was deze gillend aan het vooruitduwen. Blijkbaar denken sommige mensen dat iedereen van hun kinderen geniet. Omdat ik toch wakker was ben ik maar opgestaan. Het was druk in de ontbijtzaal. Van corona had men hier nog nooit gehoord. Je moest wel voor de vorm een masker op, maar verder was er niets hygienisch aan. Kinderen die met hun gezicht boven de vleeswaren en kaas hangen en geen ouders die er wat van zeggen. :-( Na het ontbijt zijn we naar Binz gereden. Dat is een badplaats die erg populair is. Er staan veel oude witte villa’s aan de boulevard. Meeste zijn nu pension of hotel. Langs de boulevard hingen kleine tegels met info per jaar over Binz.
Er is net als in Scheveningen ook een Kurhaus, al ziet het er hier veel mooier uit. Er is een lang strand, dat ook weer vol staat met die stoelen met een dak. We zijn een stuk over de boulevard gelopen en daarna de pier op. Was lekker weer. En ondanks dat het pas 10 uur was lagen er al veel mensen op het strand. Ook waren er veel mensen in zee. Je kunt heel ver de spiegelgladde Oostzee in lopen en dan kun je nog staan. Ik denk dat het water niet koud was omdat er zo velen in zee waren.
Ik had ergens gelezen dat hier in de buurt een hotel staat dat nog gebouwd is door Hitler. Het gebouw is ruim 4 km lang en gebouwd als vakantiecomplex. Konden de duitse soldaten na de vakantie weer fris gaan vechten. Dat was het idee. Maar schijnt dat het nooit als vakantiecomplex is gebruikt. Nu is een deel omgebouwd tot appartementen, een deel is ruïne. Ik zou nooit willen wonen in een pand dat nog door Hitler is gebouwd. Voelt toch niet fijn denk ik. Maar het gebouw schijnt zo stevig te zijn dat het niet gelukt is om het af te breken.
Daarna zijn we naar het Baumgipfelpfad gegaan, ook in Prora. Superleuke attractie. Het is een pad van 1.250 meter lang dat loopt tussen de boomtoppen door. Je loopt eerst via een soort toren naar de hoogte van de boomtoppen, 14 meter. Het pad in de toren stijgt heel geleidelijk en is voor iedereen goed te doen. Daarna heb je een route van 650 meter over een houten pad langs de boomtoppen naar een volgende toren. Het hoogste punt van dit pad is 17 meter. In de 2e toren stijg je nog eens over 600 meter lengte naar 40 meter hoogte. Je loopt in 11 rondjes van 60 meter lang licht steigend naar boven. Het pad dat naar boven leidt is rondom een beuk gebouwd. Boven heb je een mooi uitzicht over Rügen. De toren weer omlaag lopen is minder fijn voor je tenen. Voor wie wilde kon aan het einde van de loopplank het laatste deel van 19 meter hoogte met de rutschbahn naar beneden. Wij kozen voor de trap. We zijn hier ruim een uur geweest.
Bij een bakkerij hebben we een broodje gegeten en koffie gedronken. Daarna zijn we doorgereden naar Göhren. Dat is ook een badplaats, maar wat mij betreft minder aantrekkelijk, meer Zandvoort. Ook daar weer over de pier gelopen. Even wat gedronken en toen begon het te regenen. We zijn toen weer richting hotel gereden. In het hotel gingen we bekijken waar we zouden gaan eten. Er is niet zo veel keuze in deze omgeving. En de restaurants die we belden zaten al helemaal vol. Uiteindelijk weer bij een Italiaan terecht gekomen. Zij zaten binnen vol, maar buiten was waarschijnlijk nog wel plaats wanneer we direct zouden komen. Een lekkere pasta gegeten. Morgen laatste dag in Rügen en dan gaan we wandelen in het nationaal park Jasmund, naar de krijtrotsen. Groetjes