zondag 3 oktober 2021

Dag 9 - Amalfi

3 oktober 2021 hallo allemaal, Gisteravond toen we terugkwamen in de hotelkamer zag ik een hagedis op het plafond zitten, boven de balkondeur. Wel nog 1,5 meter van het bed, maar toch. Met zo’n beest op de kamer durfde ik niet te gaan slapen. Receptie gebeld en zij zouden iemand langs sturen. Even later stond er inderdaad iemand, die kwam naar binnen keek er naar en moest eigenlijk alleen maar lachen. Wat wil je dat ik doe? Doodmaken? Nou dat hoefde nou ook weer niet. Ik dacht meer aan vangen en buiten neer zetten. Maar het is hier 3-4 meter hoog, dus die vang je niet zo maar. Ging die man ook niet doen. Hij zei dat we het licht maar aan moesten doen en dan zou hij misschien wel weggaan. Niet dus. Ben heel vaak wakker geweest vannacht en steeds zat hij er nog. Was wel wat meer richting bed gewandeld. Vannacht werd ik ook wakker omdat iemand bedacht om even het zwembad in te duiken met veel lawaai om 2:30 uur. Weer de receptie gebeld en even later was het zwemmen weer voorbij. Vanmorgen was de hagedis weg. Na het ontbijt zijn we naar Amalfi gegaan. Vlak voordat je bij de stad bent rijd je een parkeergarage in. Amalfi ligt om de berg. De parkeergarage is in een bergwand gemaakt en via een lange tunnel door die berg bereik je het centrum van Amalfi. We waren nog vroeg, dus we hadden snel een parkeerplek. Amalfi is een klein stadje en naamgever van de kust. Ligt tussen twee bergen ingeklemd. Het is er heel smal en iedere m2 is benut doordat er op de gekste plekken trappen zijn naar weer een nieuw steegje.
Er is een plein met een grote kathedraal die je bereikt door heel veel trappen op te lopen. Er was een mis gaande dus we hebben alleen een blik naar binnen geworpen. Raar om foto’s te maken, dus dat hebben we niet gedaan, maar het zag er binnen mooi uit.
We zijn de hoofdstraat helemaal uitgelopen tot aan de papierfabriek. Hier start de wandeling die wij gisteren gedaan hebben vanuit Pontone. De afstand is even ver, maar het klimwerk is vanuit Amalfi wel groter. Verder in wat steegjes gekeken, op een terrasje wat gedronken.
Toen we terugwaren bij de parkeergarage betaalden we de kosten en wilden we naar de auto lopen. Ik mocht echter niet mee. Alleen de chauffeur mocht de auto ophalen, anders werd het te druk in de garage. Ik moest buiten de garage wachten. Dat veroorzaakte ook meteen een verkeerschaos, want de komende auto’s moesten ook eerst de passagiers uit laten stappen, waardoor er voor de slagbomen een opstopping ontstond die doorliep tot op straat. Flink getoeter dus. Daarna zijn we doorgereden naar Praiano. Dat schijnt ook een mooi dorp te zijn, maar is minder bekend. We hebben we het dorp zelf helaas niet gezien, want er was geen parkeerplek te vinden. Wel even genoten van het mooie uitzicht op zee.
In de verte boven Napels zagen we onweerswolken en we hoorden ook gedonder, maar de voorspelde buien hebben we niet gehad. We zijn bij Praiano afgedaald naar het strand. Dat lag in een baai tussen twee rotsen. Helaas geen zwemspullen mee, want het zag er erg aantrekkelijk uit. We hebben daar wel geluncht, macaroni. Heel lekker.
We zijn bij Minori nog even naar boven gereden, tot aan een kapel die we een paar dagen terug zagen tijdens de wandeling over het citroenenpad. Daar genoten van het uitzicht over zee.
Daarna weer terug naar het hotel en tegen 15 uur waren we nog even aan het zwembad. Net na het douchen wilde ik een shirt uit de kast pakken, rent daar ineens weer de hagedis. Had zich blijkbaar onder de kastdeur verstopt. Het is Peter niet gelukt hem te vangen, hij schoot weg onder het bed. Brrrr. Voordat we gingen eten nog een keer door Minori gewandeld. Was al schemerig. Peter maakt gewoon wel foto's van de kathedraal terwijl er een mis gaande is.
Op de laatste foto zie je achterin ons hotel(geel licht met traliedeur en links achter het groen de bar waar we een paar keer wat gedronken hebben). Morgen moeten we om 11 uur uit het hotel. De vlucht gaat om 16:05 en dan zijn we om 18:45 in Amsterdam. Napels is niet ver, km of 80, maar daar kun je zo maar 2 uur over doen.
We hebben vastgesteld dat het huren van een auto deze vakantie zinloos was. We hebben nog geen halve tank leeg gereden, wel veel tijd in de auto doorgebracht door de files en slingerwegen. Volgens ons was het goedkoper geweest om overal met de taxi naar toe te gaan. Hebben een superfijne vakantie gehad. Groetjes, Peter en Monique