vrijdag 6 augustus 2021

Dag 4 Rügen

Hallo allemaal,

Om 7:30 uur ben ik opgestaan en gaan douchen, daarna Peter. Ook in deze kamer was het warm. We konden in het woongedeelte wel het raam open laten, want daar waren horren voor het raam. Op de slaapkamer helaas niet. En omdat er muggen zaten hebben we het raam maar dicht gelaten. Ik had dus geen laken of zo nodig. Peter wel, die heeft het altijd koud ’s nachts. Het dekbed hadden we gisteravond al verwijderd.  Toch goed geslapen.

Het ontbijt zag er weer prima verzorgd uit en was lekker. Dat kunnen die Duitsers wel. Viel ook wel mee met de drukte. Er zaten genoeg mensen, maar je hoefde aan het buffet niet te wachten. Wat me dan weer tegenvalt is dat iedereen (gasten en medewerkers) met zijn handen aan hetzelfde bestek en tangen zit om broodjes, beleg e.d. te pakken. In Bremen moest je nog handschoenen dragen.

Daarna zijn we met het veer naar Wiek gegaan. Een veerboot die wel iets groter was dan het veer naar Baarlo, maar de afstand was ongeveer hetzelfde. Kosten:  6,10 euro. Geen DDR-prijzen meer hier.  We hebben daar even door de haven gewandeld en daarna zijn we naar Kap Arkona gereden, onderweg nog wat velden gefotografeerd.

dit soort bestrating zie je veel. Loopt niet zo lekker, maar ziet er wel mooi uit.

Kap Arkona is het noordelijkste deel van Rügen. Je kunt niet helemaal tot Kap Arkona komen met de auto.  We moesten parkeren in Putgarten. Was een heel groot parkeerterrein en met een treintje kon je naar Kap A gebracht worden.  Toen we daar waren zag je twee vuurtorens die je kon beklimmen, maar er stond ook een rij voor. Daar hadden we geen in, om te wachten voor een beklimming. Zijn richting kust gewandeld. Daar kwamen na ca 15 minuten aan. Was aangenaam lopen over een bospad. We liepen langs wat bunkers en bommen uit de WOII.

Het uitzicht bij de kust viel tegen. Dachten krijtrotsen te kunnen zien, maar dat was niet zo. We zijn vanuit de rots via een trap afgedaald naar het water, een meter of 30 omlaag schat ik. Daar wat foto’s genomen en toen weer terug naar het treinetje en de auto.

We zijn nog even naar het strand gaan kijken bij Glowe. Je zag daar allemaal blauwe 2persoonsstoelen met een dak boven. Die kon je huren. Helaas hadden wij geen badspullen mee. Was warm genoeg om naar het strand te gaan.

Daarna naar Bergen auf Rügen gereden en bij een bakker een broodje gegeten. Tegen 16 uur waren we weer bij het hotel en zijn we nog naar het zwembad gegaan. Minder aangenaam als gisteren, want het was best wel hard gaan waaien, waardoor het fris was. Maar de voorspelde onweersbuien hebben we niet gezien.

Vanavond hebben we gegeten in Schaprode. Daar is ook het veer naar Hiddensee. Hiddensee is autovrij, waardoor er enorme parkeerplaatsen waren in Schaprode. We moesten daar ook parkeren voor het restaurant en daarna nog 10 minuten lopen. Na het eten nog even rondgelopen bij de haven en weer terug naar huis.

leuke rijtjeshuizen hebben ze hier

Nog gekeken of we het hotel met 3 dagen kunnen verlengen, maar we kunnen het andere hotel niet gratis annuleren, dus morgen vertrekken we weer naar het volgende hotel op Rügen.